Domáce sladené kondenzované mlieko salko (vegan)

Keď som vyrábala domáce Key Lime Pie nanuky, mrzelo ma, že ich nemôžem ochutnať, pretože obsahujú môjho najväčšieho nepriateľa - laktózu. Kúpiť bezlaktózovú šľahačku nie je dnes na Slovensku problém, ale kde zoženiem bezlaktózové salko??? Hmm, no, veď vyrobím si sama :) Chvíľu som brázdila po internete a čítala technologické postupy a recepty, ani jeden sa mi však nepozdával. Buď obsahovali ingrediencie, ktoré som nemala práve doma, alebo príliš veľa cukru, ktorý sa snažím redukovať. Zvedavosť bola silnejšia ako trpezlivosť počkať do druhého dňa a nakúpiť všetko potrebné, tak som zaimprovizovala, použila čo som mala a vzniklo z toho skvelé domáce salko vo vegan verzii a bez cukru! Namiesto cukru som použila xylitol, teda brezový cukor. Je to prírodný cukor, ktorý je chuťou veľmi podobný bielemu cukru, má ale veľmi nízky glykemický index a o 40% menej kalórií ako klasický cukor. Vhodný je pre diabetikov, tehotné ženy aj pri redukčných diétach*. Pokiaľ však máte voči náhradám cukru predsudky, kľudne použite biely, trstinový, alebo kokosový cukor. Podľa použitého sladidla sa však môže zmeniť aj farba salka - bude trošku tmavšie, ale na chuti mu to neuberie. 
Nebudem klamať, výroba je síce jednoduchá, ale trvá dosť dlho. Ja som salko varila 65 minút, kým nadobudlo tú správnu konzistenciu. Preto neodporúčam začínať 21.30, pokiaľ nechcete pri kuchynskej linke zaspávať ako ja :) Za vyskúšanie ale rozhodne stojí, nie len pre tých, ktorí nemôžu laktózu, kravské mlieko, alebo cukor, ale aj pre vegánov.



cca 250 ml salka

Ingrediencie:
400 ml kokosové mlieko z konzervy
50 g xylitol, prípadne 100 g cukru

Postup:
  • Do hrnca vylejeme kokosové mlieko, pridáme xylitol, prípadne cukor a poriadne zamiešame. 
  • Privedieme k varu, potom teplotu znížime a za občasného miešania necháme pomaly prebublávať cca 40 minút. Dávajte pozor, aby mlieko nezačalo prihárať, radšej varte na miernejšej teplote a pravidelne kontrolujte.
  • Po cca 40 minútach (keď už budete mať pocit že to mlieko nikdy hustnúť nezačne) začne pomaličky hustnúť. Ja som varila ešte ďalších 25 minút za stáleho miešania až kým salko nemalo konzistenciu, akú som chcela. Pamätajte aj na to, že po vychladnutí ešte trošku zhustne.
  • Hotové salko prelejeme do sklenenej uzatvárateľnej fľaše a necháme otvorené vyhladnúť. Až potom fľašu zavrieme. Domáce salko skladujeme v chladničke.

*Zdroj: www.xilovit.sk, www.vsetkoprezdravie.sk

Komentáre

  1. Ked sa prida len 50g xylitolu tak to staci alebo treba este 100g cukru. Dakujem za dovysvetlenie. Lebo nie je jasne ze al nedam cukor ci tych 100g doplnim xylitolom a tym padom by to bolo 150g

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobry den, bud cukor podla vlastnej volby (biely, trstinovy, kokosovy) alebo xylitol. Podla preferencii, prip. typu stravovania ci zdravotnych moznosti :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára