Orechové maslá - kokosové, mandľové, kešu, proteínové

Týmto sa oficiálne priznávam - som závislá! Na káve a kokosovom masle! :) Dve drogy, ktorým neviem odolať a keď ich nemám mám ťažký absťák!
Priznám sa, že orechovým maslám so veeeľmi dlho odolávala. Počas Work & Travel v USA pred asi dvanástimi rokmi som ochutnala arašidové maslo - ok, technicky vzaté arašidy nie sú orechy, ale takmer všetci ich za orechy považujú - a vôbec mi nechutilo. Na niekoľko rokov som arašidové maslo vymazala zo svojej pamäte, na chuť som už úplne zabudla, až ma raz premohla zvedavosť a kúpila som arašidové maslo v DM-ku, ktoré obsahuje iba čisté arašidy. Fľaštičku som otvorila, ochutnala a čuduj sa svete, bola to láska na prvú lyžičku :) A tak som ďalších niekoľko rokov arašidové maslo poctivo vyjedala. Aj keď som občas pokukávala po alternatívach ako mandľové, alebo kešu maslo, vždy ma odradila vysoká cena. Na internete sa síce dajú nájsť návody, ako si pripraviť orechové maslá doma, avšak chcelo to výkonný mixér, ktorý som nemala. Až sa nado mnou zmiloval minulé Vianoce Ježiško v podobe mojej maminky a pod stromček mi - určite za to, že som celý rok pekne poslúchala - priniesol tohto golema a ja som sa vrhla na domácu výrobu vo veľkom :)
Fantázii sa medze nekladú a kombinácií je nespočetne veľa. Medzi moje srdcovky patrí jednoznačne kokosové a kokosovo - malinové maslo. Rovnako u nás ale fičí aj vanilkové proteínové mandľové maslo, či mandľové maslo s kávou. Výroba je skutočne jednoduchá, ale zaberie trochu času. Naozaj potrebujete dostatočne výkonný mixér, ktorý dokáže orechy rozmixovať tak, aby sa z nich uvoľnil olej, čím vznikne hladká pasta. Inak skončíte len s najemno pomletými orechmi.
Nakoniec ešte malá poznámka - orechové maslá nie sú maslami v pravom slova zmysle. Sú to vlastne orechové pasty a tie kvalitné by nemali obsahovať žiaden pridaný cukor, soľ, alebo olej. Aj keď sa označujú pomenovaním maslo, so skutočným maslom nemajú vôbec nič spoločné a neobsahujú laktózu, ani bielkovinu kravského mlieka.




Kokosové maslo:
500 g sušený kokos
  • Množstvo kokosu závisí od vašej vôle, mne sa v mojom mixéri najviac osvedčilo použiť 500 g. Mixér toto množstvo nepreťaží a bude stíhať mixovať, ale masy bude dostatok na to, aby ste ho nemuseli každú chvíľu zastavovať a zoškrabávať kokos zo stien.
  • Veľmi dôležitá je aj kvalita kokosu. Keď som vyrábala kokosové maslo prvý krát, použila som kokos, ktorý bol veľmi vysušený a nech sa mixér trápil ako chcel, maslo stále nebolo také krémové, aké som ho chcela mať. Teraz vyrábam kokosové maslo výlučne z tohto kokosu a som veľmi spokojná:
  • Kokos nasypeme do nádoby, zavrieme veko a potom už len mixujeme a mixujeme a mixujeme :) Občas mixér zastavíme a necháme ho chvíľu oddýchnuť, prípadne podľa potreby zaškriabeme zo stien kokos. Pomôcť si môžeme aj pechovadlom, ktoré pri podobných mixéroch býva súčasťou výbavy.
  • Dĺžka výroby závisí výlučne od sily mixéru. Pri mojom je to cca 3 -  5 minút.
  • Maslo prelejeme do zatvárateľnej sklenej fľaštičky a potajme vyjedáme :) Chutí ako rafaelo, ale je bez cukru a éčok.
Kokosovo - malinové maslo:
500 g sušený kokos
25 g mrazom sušené maliny
  • Postup zostáva rovnaký, len ku kokosu hneď na začiatku pridáme sušené maliny. Mňamka obrovská!!!

Mandľové maslo:
400 g mandle - môžete použiť mandle so šupkou, blanšírované, alebo ich kombináciu, ja mám najradšej pomer 1:1
  • Postup je ako pri kokosovom masle, doba mixovania je ale dlhšia, 15 - 20 minút, samozrejme nie non-stop, ale mixér zhruba v dvojminútových intervaloch zastavujeme a necháme ho vydýchnuť.
  • Maslo môžeme ochutiť ako len chceme, ja som ťažký kávoholik a na 400 g mandlí pridávam aj 1 ČL mletej zrnkovej kávy. Môžete ale pridať škoricu, vanilkový lusk, alebo semienka kardamonu.
Vanilkové proteínové mandľové maslo:
250 g mandle
25 g vanilkový proteínový prášok - ja používam Iso Whey Zero (môžete použiť aj inú príchuť, ja mám zatiaľ vyskúšané príchute čokoláda, vanilka a vanilka - škorica)
25 g roztopený kokosový olej
  • Mandle najprv rozmixujeme na maslo, až potom pridáme roztopený kokosový olej a proteínový prášok a ešte raz poriadne premixujeme. Kokosový olej v tomto prípade pridávam preto, že po zmiešaní mandľového masla a proteínu vznikne dosť tuhá masa, ktorú je potrebné  zjemniť, aby bolo maslo krémovejšie.



Kešu maslo:
400 g kešu natural (najradšej používam kešu z predajne Lidl)
  • Postup ako pri predošlých. Doba mixovania cca 10 - 15 minút.
  • Kešu maslo je neskutočne sladučké a človek by bol schopný odprisahať, že je v ňom pridaný cukor. Nie je, je to 100% kešu.

Pozn.: Maslá skladujem pri izbovej teplote, nemusia byť uložené v chladničke (možno iba v lete, keď sa už teploty šplhajú cez tridsať). Ako dlho vydržia, to absolútne netuším. Nech ich je doma akokoľvek veľa, vždy sú do týždňa fuč :)

Komentáre